Mindfulness

Mindfulness: De grote trend van nu

Be positive. Be mindful.

Valentijnsdag is de dag van de liefde! Je kunt op die dag natuurlijk voor je geliefde iets goeds doen, maar óók voor jezelf – en niet slechts op die ene dag per jaar! Wat een goed moment om het eens over mindfulness te hebben. Want mindfulness is niet zomaar een trend, maar een techniek die al duizenden jaren oud is en je leven aanzienlijk kan verrijken.

Gezonder eten, plannen en mediteren – dit hoort allemaal bij een bewuste lifestyle.

Waar komt mindfulness vandaan?

Wat we tegenwoordig "mindfulness" noemen, vindt zijn oorsprong in het zenboeddhisme. In de leer van deze oosterse geloofsovertuiging is het de eerste stap op weg naar verlichting.

Maar maak je geen zorgen, je hoeft niet meteen naar een boeddhistisch klooster te verhuizen om bewuster te kunnen leven. "Mindful" zijn, betekent niets meer dan dat je je concentreert op het hier en nu en je je volledig bewust bent van je innerlijk wezen – d.w.z. jouw gedachten, gevoelens en acties.

De Amerikaanse professor Jon Kabat-Zinn zorgde ervoor dat mensen in het westen ook bekend raakten met wat boeddhisten al lang wisten. In de jaren zeventig van de vorige eeuw combineerde hij boeddhistische leerstellingen met wetenschappelijke kennis uit de psychologie.

Veel technieken zoals meditatie, ademhalingsoefeningen en de bodyscan worden tegenwoordig nog steeds gebruikt bij mindfulness. Overigens kunnen deze technieken aantoonbaar helpen in de strijd tegen ziekten als depressie en angststoornissen.

Mindful zijn – hoe doe je dat?

In de hectiek van alledag – op het werk of met het gezin – is het vaak niet makkelijk om momenten voor jezelf te vinden en bewust met je eigen gezondheid bezig te zijn, zowel fysiek als mentaal. Beweging en gezond eten vallen al snel buiten de boot. Maar juist als je een druk bestaan hebt, is het belangrijk om je bewust te worden van je diepste gemoedstoestand – zodat je er sturing aan kan geven!

Effectief plannen = meer tijd voor ontspanning

Er zijn verschillende manieren om je tijd in te delen. Ken je de Time-Blocking methode al? Aan het begin van de week noteer je al jouw afspraken. Verdeel vervolgens je tijd over blokken met vaste deadlines.

Heel belangrijk: blokkeer tijd die je consequent voor jezelf gebruikt, zelfs als er veel op je takenlijstje staat. In dat geval gun je jezelf bijvoorbeeld een lunchpauze buiten de deur.

Mindfulness-idee: doe een korte bodycheck-meditatie tijdens de lunchpauze. Ga op een rustige plek zitten en sluit je ogen. Ga van top tot teen door je lichaam: hoe voel je je, doet er iets pijn, heb je gedachten die steeds weer terugkomen?

Een gezonde voeding = een gezonde geest in een gezond lichaam

Als je het heel druk hebt, is er soms te weinig tijd om bewust met je voeding bezig te zijn. Maar die voedingsstoffen en vitamines heb je nou juist zo hard nodig om optimaal te kunnen presteren. Mindfulness betekent dat je ook goed voor je lichaam zorgt.

Bovendien heeft een onevenwichtig dieet een negatieve invloed op je geest en je denken. In plaats van een snelle lunch bij de Italiaan op de hoek of in de kantine op het werk, neem je je favoriete eten mee van huis.

"Meal Prepping" betekent dat je slechts een of twee keer per week kookt en tijd overhoudt voor andere dingen 's avonds of 's middags. Een zelfbereide maaltijd is altijd gezonder omdat je bewust kunt kiezen welke ingrediënten je wilt gebruiken.

Misschien is een gezonde ontbijt-smoothie wel iets voor jou; wat dacht je bijvoorbeeld van een bananen-smoothie gemaakt van Fyffes bananen? Die kun je 's ochtends heel snel bereiden. Zo krijg je alle vitamines voor de dag op een snelle en lekkere manier binnen. Voeg een handje havermout toe, en je hebt een ontbijt waar je de hele ochtend op kunt teren.

Meditatie = mentale helderheid en een vrije geest

De kern van mindfulness is bewustwording van je innerlijk wezen. Meditatie kan helpen je gedachten te ordenen. Bij meditatie draait het om het zoeken naar evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Regelmatig mediteren kan helpen om meer inzicht in deze balans te krijgen. Je hoeft niet religieus te zijn om te mediteren.

Er bestaan diverse meditatietechnieken, maar de basis van iedere methode is dat je je alleen op jezelf en je eigen innerlijk concentreert. Een (half)donkere kamer en wat muziek kunnen helpen om de aandacht op jezelf te richten.

We hopen dat onze tips voor meer mindfulness je hebben geïnspireerd en dat je het nieuwe jaar gezond en met een heldere geest kunt beginnen.

Vergeet niet om onze heerlijke gezonde recepten te bekijken!