Gezond ontbijten

Gezond ontbijten:
Zo begin je de dag goed!

Begint de dag voor jou met een kop zwarte koffie of toch liever meteen met een versgebakken broodje met jam of een uitsmijter? Hoe jouw ontbijt er ook uitziet, wij presenteren jou hier vijf geweldige ideeën om met nog meer zin aan de dag te beginnen. Er is geen enkele andere maaltijd zo belangrijk als het ontbijt.

Wat hoort er bij een gezond ontbijt?

Vers fruit zorgt voor de eerste vitamines van de dag. Yoghurt, kwark, kaas of eieren leveren proteïne voor een langdurig gevoel van verzadiging. Wie zich meteen moet kunnen concentreren, heeft behoefte aan koolhydraten voor de hersenen. Complexe koolhydraten uit volkoren producten, fruit en groente zijn beter dan enkelvoudige koolhydraten uit gezoete cruesli’s en muesli’s of zoet broodbeleg. Om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen, verdient een afwisselend menu de aanbeveling.

Recepten voor de perfecte start van de dag

Perfect voor logés: Fyffes overnight-muesli

Heb je ’s morgens weinig tijd maar wil je wel graag een voedzaam en gezond ontbijt? Overnight Oats bereid je de avond van tevoren, zodat de havervlokken de hele nacht kunnen wellen. Zo zijn ze bijzonder licht verteerbaar. De hoogwaardige koolhydraten uit de havervlokken en de bananen voorzien je tot in de middag van energie. We trakteren onze logés daarom graag op verse plakjes Fyffes banaan, wie had dat gedacht?

Zo gaat het in z’n werk: neem twee handjes robuuste havervlokken, 1 eetlepel gehakte noten naar keuze (wij zijn dol op cashewnoten…) en vermeng dit met 3 eetlepels yoghurt. Voeg net zoveel water of havermelk toe dat de vlokken goed kunnen wellen. Zet het geheel afgedekt een nachtje in de koelkast. Voeg ’s morgens de plakjes Fyffes banaan toe en klaar is Kees!

Ik smeer er eentje voor jou: De Fyffes fitness-sandwich

Ben jij dol op vers brood en is jouw gezonde ontbijt niet compleet zonder een snee robuust brood?

Dat begrijpen we: kijk daarom eens naar het volgende recept.

Besmeer het brood van jouw keuze met verse roomkaas en honing en leg daarop plakjes Fyffes banaan en eventueel ook wat schijfjes mango. Garneer jouw creatie met verse bosbessen.

Lekker en gezond, zo begint jouw ochtend goed en het staat ook leuk als foto op je Instagram wink

Spice it up: De Fyffes BanAnA Smoothie

Heb jij bij het ontbijt behoefte aan een echte kickstarter? De gember in deze BanAnA Smoothie activeert niet alleen jouw hele systeem, maar is ook goed voor de afweer. Gember bevat veel vitamine C en kan je helpen om jouw immuunsysteem te versterken.

Zo gaat het in z’n werk: Snij 2 Fyffes bananen en een halve Fyffes ananas in stukjes, doe ze in een blender en mix ze met 200ml gekoelde appelsap tot één geheel. Voeg wat kleine stukjes verse gember toe en proef intussen of de smaak niet te sterk wordt. Bij gember geldt vaak: overdaad schaadt, want het mag niet gaan overheersen. Schenk je smoothie in twee grote glazen en genieten maar!

Voor later: een gezond ontbijt om mee te nemen

Ben je nog niet overtuigd? We willen natuurlijk niemand dwingen om te ontbijten, maar vroeg of laat slaat de honger toe... Als je dan bent aangewezen op snacks, kom je nauwelijks aan de benodigde voedingsstoffen, vitamines en mineralen.

Je kunt in dat geval veel beter kiezen voor een zelfgemaakte smoothie die je van huis meeneemt, bijvoorbeeld onze Fyffes BanAnA Smoothie. Een alternatief is: een bananenmuesli met yoghurt en noten in een Tupperware doosje.

In noodgevallen raden wij je een banaan uit het vuistje aan, sneller en makkelijker kan het niet! smiley

Maar eerst koffie!

Wie wel houdt van iets nieuws, kan een Bulletproof Coffee proberen. Deze mix van vers-gezette koffie, boter en kokosolie levert een paar uur lang energie. Het is het ideale ontbijt voor mensen bij wie het ontbijt er ’s morgens vaak bij inschiet.

De traditie om boter in hete drank te doen, is ontstaan in de cultuur van de Sherpa’s in de Himalaya. De koffie wordt door de boter en de olie heel crème-achtig en voorziet het lichaam direct van energie. Dit komt omdat kokosolie voornamelijk triglyceriden met een middelmatige ketenlengte bevat die snel de lever bereiken. De triglyceriden met een lange ketenlengte uit de boter hebben daarentegen spijsverteringsenzymen en galzuur nodig om te worden verteerd. Door het vet komt de cafeïne uit de koffie heel geleidelijk in het bloed terecht.

Oef... we wensen je veel plezier bij het experimenteren smiley

Begin je dag vanaf nu nooit meer zonder ontbijt! Een hele fijne dag...