Clean Eating

Blijf zuiver, eet puur

"Je bent wat je eet" is een uitspraak die de spijker op z'n kop slaat. Na een avond op de bank met chips, koek en chocolade voel je je de volgende dag niet zo goed, zelfs als je van het snoepmoment innig hebt genoten... Daarom is de trend "Clean Eating" meer dan een hype. :) Maar wat betekent "pure voeding" eigenlijk?

Eigenlijk is het vrij simpel: We zouden alleen moeten eten wat op de lange termijn goed voor ons is. Omdat ons voedsel enorme invloed heeft op ons welzijn, moeten we bij het kiezen van voedingsmiddelen de voorkeur geven aan goede en natuurlijke producten. Ga dus in Marie Kondo stijl door jouw keukenkastjes en verban alle kant-en-klaar maaltijden, soep of snoep met meer gecompliceerde woorden in de ingrediëntenlijst dan calorieën. Zo maak je ruimte voor vers fruit en groenten, rijst, peulvruchten, eieren en voor de juiste soort vlees of vis. En een leuk neveneffect: je valt er ook vast en zeker een paar kilotjes van af...

En heus, Clean Eating doet geen pijn en na een week of twee merk je hoe je lichaam opbloeit. Maar let op: Clean Eating is geen quick fix. Het is een levensstijl en beoogt daarmee een permanente verandering van eetpatroon.

En wie heeft het uitgevonden? Tosca Reno. Ze wordt beschouwd als een van de pioniers van de Clean Eating beweging in de VS. Oorspronkelijk was ze bodybuilder en fitnesstrainer. Reno's eerste boek "The Eat-Clean Diet" werd in 2007 in de VS gelanceerd en wordt nu als een klassieker beschouwd.

Clean Eating kan zo gemakkelijk zijn! Zo gaat het in z'n werk:

Neem pauze

Eet wanneer het het beste voor je is en wanneer je lichaam erom vraagt. Pauzes tussen de maaltijden zijn echter belangrijk, zodat het lichaam voldoende tijd krijgt om het voedsel te verteren en je weer honger kan krijgen. Snack dus niet de hele dag door, maar streef naar zes eetmomenten per dag! En dineer niet te laat, want hoe meer tijd het lichaam heeft om het eten te verteren, hoe beter.

Ontbijt is verplicht

Het Engelse woord "breakfast" zegt het al: het verbreken van het vasten. 's Nachts put het lichaam uit de energiereserves. Deze voorraden moeten 's ochtends worden aangevuld, zodat de hersenen goed kunnen functioneren en we er tot het middaguur tegenaan kunnen. Een voedzaam ontbijt is ook een boost voor je concentratie en je immuunsysteem.

Verse kruiden geven je een kick

Zout toevoegen is zo eenvoudig, maar niet altijd de beste keuze. Er zijn zoveel heerlijke verse kruiden die altijd goed smaken – en bovendien geven ze aan gerechten een verrassende draai. Wat dacht je van wat verse bieslook in de dressing of koriander in de tomatensaus. Probeer het gewoon!

Het draait om de mix

Combineer eiwitbronnen zoals vlees, vis en zuivel- of sojaproducten met complexe koolhydraten, zoals volkorenbrood, quinoa of bruine rijst. Ze reguleren je metabolisme en zorgen voor een langdurig gevoel van verzadiging.

Eet de goede vetten

Het lichaam heeft vetten nodig voor de stofwisseling, maar wel de goede vetten! En dat zijn niet de vetten die in chips, pizza en chocolade zitten. Als je vet eet, kies dan voor onverzadigde vetten. Die zitten bijvoorbeeld in lijnzaad, raapolie en walnootolie, avocado, noten en vette vis.

Rustig aan met suiker

Probeer industriële, geraffineerde suikers zoveel mogelijk te vermijden. Helaas zitten deze suikers in bijna elk bewerkt voedingsmiddel. Check maar eens een paar ingrediëntenlijsten; deze suikers komen voor waar je ze niet vermoedt. Let dus goed op!

Je zult het ook moeten stellen zonder kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam. Kies liever voor vers fruit. Bananen bieden je bijvoorbeeld een sensationele combinatie van suiker met lange én korte ketens, wat betekent dat ze zoet smaken en je langdurig van energie voorzien.

En zoals altijd: Drink veel! Minstens twee tot drie liter water per dag.

Zijn alle biologische voedingsmiddelen clean?

Nee. Er zijn immers ook veel bewerkte biologische voedingsmiddelen te koop. Een blik op de lijst met ingrediënten is daarom ook hier essentieel.

Betekent Clean Eating automatisch dat je een laag koolhydraatgehalte eet?

Nee. Clean Eating betekent "puur" eten, dat wil zeggen dat je natuurlijke producten gebruikt. Dit heeft niets te maken met de hoeveelheid koolhydraten. Rijst, aardappelen, havermout en peulvruchten zijn bijvoorbeeld rijk aan koolhydraten en een must voor het Clean Eater-dieet. Een uitzondering is tarwemeel. Het bevat nauwelijks voedingsstoffen en is industrieel zwaar bewerkt. Kies liever voor volkoren meel.

Wij wensen je veel plezier met puur worden :)