Buddha Bowls

Goed voor lichaam, ziel en geest: Buddha Bowls

Of het nou gaat over Poké Bowls, Smoothie Bowls of Nutri-Bowls, Food-Bowls zijn helemaal te gek. Ze zien er heerlijk uit en zijn bovendien eenvoudig te bereiden. Perfect als gezonde lunch of als blikvanger wanneer je gasten te eten krijgt.

Bij ons staat deze maand in het teken van de Buddha Bowls. En niet alleen omdat we de naam zo mooi vinden: Het is een prachtig opgemaakt schaaltje boordevol verse ingrediënten, en doet denken aan de mooie ronde Boeddha buik. Schitterend, toch? wink

Achter de huidige trend van Buddha Bowls schuilt een rijke historie. Het gaat om een geritualiseerde en meditatieve vorm van "zijn", die teruggaat op de traditie van het Zenboeddhisme en Öryöki heet. Bewust leven, bewust eten en dankbaar zijn voor het dagelijks voedsel staan hierbij op de voorgrond. In Boeddhistische Zen-kloosters nuttigen monniken zwijgend en met veel aandacht hun maaltijden. De monniken eten niet meer dan hun lichaam en geest dagelijks nodig hebben.

Bij Öryöki bezit iedere monnik in de regel één eigen set servies, bestaande uit drie schaaltjes, eetstokjes en een servet. De grootste van de drie schaaltjes heet in het Japans de zuhatsu, oftewel Buddha Bowl. Deze staat symbool voor het hoofd en dus de wijsheid van de Boeddha. Het begrip Buddha Bowl is dus niet fictief en meer dan zomaar een hippe term voor een grote gemengde salade.

Wat hoort er thuis in een Buddha Bowl?

Daar bestaan geen absolute regels voor: alles wat jou goed doet en goed smaakt, kan erin! Een mooie, ronde kom is het begin. Verder geldt: fruit en groenten zitten vol vitamines en mineralen, en zetten lichaam en geest in beweging.

Voor ons mogen banaan, ananas en meloen in geen enkele bowl ontbreken. Peulvruchten of quinoa zijn een goede bron van proteïne en voorzien spier- en zenuwcellen van voeding. Complexe koolhydraten – bijvoorbeeld volkoren noedels, rijst of zoete aardappels – reguleren de bloedsuikerspiegel en zorgen voor een langdurig gevoel van verzadiging.

Gezonde vetten, zoals die van nature voorkomen in avocado’s en noten, complementeren de gezonde mix.

Maar het belangrijkste: Probeer het eens met een beetje Öryöki en gun jezelf tijdens het nuttigen van de maaltijd de tijd om te kijken naar al dat moois op je bord. Geniet met aandacht, en probeer de smaak van de afzonderlijke ingrediënten tot je door te laten dringen. Het doet een mens niet alleen goed, maar zorgt ook voor een sneller gevoel van verzadiging.

Zalm op fruitige wijze: De Fyffes Spicy Bowl

Zo maak je hem:

  • Snij wat verse zalm (van Sushi kwaliteit) in dobbelsteentjes en marineer ze circa vijf minuten in een mix van sojasaus en limoensap.
  • Snij ondertussen ¼ augurk, ¼ Fyffes ananas en ¼ rode paprika in dobbelsteentjes.
  • Doe 3 eetlepels gekookte quinoa in een kom, leg hier de gesneden groenten en ananas op, en tenslotte de gemarineerde blokjes zalm.
  • Wij geven de voorkeur aan een dressing van yoghurt, limoensap en een toefje mayonaise naar smaak.
  • Geef je de voorkeur aan een nog lichter verteerbaar gerecht, dan kun je de paprika en de ananas even kort smoren in de pan.

Zo makkelijk kan het zijn: De Fyffes Smoothie Bowl met kiwi

Zo maak je hem:

  • Schil 3 kiwi’s en snij de helft van het vruchtvlees in dunne plakjes voor de garnering. Hou dit deel apart. Snij het andere deel van het vruchtvlees in dobbelsteentjes.
  • Was 120 gram babyspinazie en laat dit goed uitlekken in een vergiet. Schil een halve Fyffes ananas, snij de stronk eruit en snij het vruchtvlees in dobbelsteentjes.
  • Schil 1 sinaasappel en snij hem in stukjes. Pel een Fyffes banaan, snij hem in plakjes en besprenkel deze met citroensap.
  • Pureer met een staafmixer de spinazie en het fruit met 250 gram yoghurt, 1 eetlepel honing en 150 ml melk. Verdeel het mengsel over 4 schaaltjes.
  • Meng er chiazaadjes en verse frambozen door en garneer met grof gehakte walnoten en een paar plakjes banaan. Direct serveren.

Tripple B: De Bananen-Bosbessen Bowl

Zo maak je hem:

  • Laat 1 eetlepel chiazaadjes wellen (minimaal 15 minuten, maar het liefst de hele nacht) in 150 ml melk (het liefste in amandelmelk).
  • Doe 1 Fyffes banaan, 150 gram bosbessen, 2 eetlepels yoghurt, 1 eetlepel agavesiroop plus een handvol pecannoten en wat gepofte haver in een blender en mix het geheel tot een stevige smoothie.
  • Schenk de smoothie in een schaaltje en garneer met de topping van chiazaadjes en amandelmelk.

Fyffes Bowl Hacks

  • De inhoud van jouw Bowl krijgt een fantastische consistentie als je bevroren bananen gebruikt.
  • Rijpe bananen kun je uitstekend invriezen, zodat je er altijd een paar in huis hebt. Bovendien zijn bananen in smoothies een natuurlijke bron van zoet!
  • Als bindmiddel voor een Smoothie Bowl kun je ook havervlokken of chiazaadjes gebruiken. Chiazaadjes dien je minimaal 15 minuten te laten wellen, voordat ze hun bindende werking krijgen.
  • Voor een snel ontbijt: Maak je Smoothie Bowl (met chiazaadjes?) de avond van tevoren al klaar, zodat hij de hele nacht kan opstijven in de koelkast. Garneer hem de volgende ochtend met een paar toppings en klaar is kees: jouw perfecte start van de dag!